ABSTRACT
Over time, organizations tend to change and evolve ways of obtaining information about their customers, every day try different tools that make them be present at every step with consumer. One of these new tools are social networks, platforms of interaction they are having a long boom in the digital age.
Therefore, the objective of this research was to develop a market research and propose strategies for social networks of a shopping center in the city of Aguascalientes. It is taken from the research model by Kinnear and Taylor (2000), the study was divided into two parts, the first one it is about develop the market research itself, and second, takes shape in the development of the proposed strategy social networks (Facebook) to the mall.
Also, for the development of this research took into account the technical action research involving by Ander-Egg (1990) which consists of the intervention in real situations in order to transform them to meet some identified needs.
This investigation was performed by a transversal descriptive study, with the main source of primary information, and reinforced with an exploratory study. Data collection was performed using a questionnaire consisting of 26 questions plus demographic data. The questions were of type: open, dichotomous and multiple choices, all the questionnaires were applied in the shopping center to conducted the research.
Key words: Social Networking, Strategies, Facebook, Marketing Research.
RESUMEN EJECUTIVO
Con el paso del tiempo, las organizaciones tienden a cambiar y evolucionar la manera de obtener información de sus clientes, cada día prueban diferentes herramientas que los hacen estar presentes en cada paso que da el consumidor. Una de estas novedosas herramientas son las redes sociales, plataformas de interacción que están teniendo mucho auge en esta era digital.
Por tal motivo, el objetivo de la presente investigación fue desarrollar una Investigación de Mercados para proponer estrategias para redes sociales de un Centro Comercial de la ciudad de Aguascalientes. Se parte tomando como modelo de investigación el de Kinnear y Taylor (2000), el estudio fue dividido en dos partes, la primera, desarrolla la investigación de mercados en sí, y la segunda, toma forma en el desarrollo de las propuestas de estrategia para redes sociales (Facebook) al Centro Comercial.
Asimismo, para el desarrollo de la presente investigación se tomó en cuenta la técnica investigación-acción-participación de Ander-Egg (1990) que consiste en la intervención en situaciones reales con el propósito de transformarlas para satisfacer cierta necesidad identificada.
El presente caso práctico se realizó mediante un estudio de tipo descriptivo transversal, teniendo como fuente principal de información la primaria, además de reforzar la investigación con un estudio de tipo exploratorio. La recolección de datos se realizó mediante un cuestionario conformado por 26 ítems, más datos demográficos. Las preguntas fueron de tipo: abiertas, dicotómicas y de opción múltiple, la totalidad de los cuestionarios fueron aplicados en el Centro Comercial al cual se le realizó la investigación.
Palabras clave: Redes sociales, Estrategias, Facebook, Investigación de mercados.