RESUMEN
Antecedentes: Los médicos residentes están expuestos al síndrome de desgaste profesional y el clima de aprendizaje juega un papel importante donde a una buena percepción tendrán mayor realización personal, mientras que una percepción desfavorable los lleva a un agotamiento y despersonalización. Objetivo: Medir la correlación entre el burnout y clima de aprendizaje en médicos residentes adscritos al Hospital General de Zona No. 1 Delegación Aguascalientes en 2022. Material y métodos: Estudio observacional, transversal y analítico. La muestra está constituida por 116 médicos residentes que responderán el cuestionario Maslach Burnout Inventory-Human Services Survey (MBI-HSS), que mide el burnout y el Postgraduate Hospital Educational Environment Measure (PHEEM), que mide el clima de aprendizaje. Para la estadística descriptiva en las variables cualitativas se usarán frecuencias y porcentajes, para las variables cuantitativas se analizará la distribución de las variables mediante Shapiro Wilks. Para calcular la correlación entre clima de aprendizaje y síndrome de Burnout se realizará se utilizará el coeficiente de correlación de Pearson (r), en caso de no ser paramétrica se usará el coeficiente de correlación de Spearman. Recursos e infraestructura: La investigación contó con recursos humanos investigador principal y dos investigadores asociados (tesista y coasesora). Con relación a la infraestructura se contó con el equipo de cómputo con los paquetes estadísticos mencionados, para la captura de encuesta y análisis. Resultados: el promedio del total de ítems demuestra que el clima educacional presenta limitaciones importantes que deberían corregirse para generar un ambiente educacional favorable. En cuanto al síndrome de burnout el 57% presenta cansancio emocional alto (n=63), el 29% CE bajo (n=32) y el 14% con CE medio (n=15), con respecto a la despersonalización, se observa que el 65% (n=68) presenta DP alta, el 33% con DP baja (n=34) y el 2% con DP media (n=2) y finalmente con respecto a la frecuencia de Realización Personal se observa que el 63% presenta RP baja (n=69), el 24 % con RP alta (n=26) y el 13% RP media (n=15).Conclusiones: El síndrome de burnout, se correlaciona negativamente con el clima de aprendizaje, lo cual propicia una calidad deficiente en la enseñanza e influye inapropiadamente en el desarrollo de los médicos residentes y sus actividades laborales y académicas, esto debe incentivar mejoras en los programas educativos de cada especialidad para que se refleje en una formación de calidad y en la atención brindada hacia los pacientes.
Palabras clave: Síndrome de Burnout, clima de aprendizaje, residencia
ABSTRACT
Background: Resident physicians are exposed to burnout syndrome and the learning climate plays an important role where a good perception will have greater personal fulfillment, while an unfavorable perception leads to exhaustion and depersonalization.
Objective: To measure the correlation between burnout and learning climate in resident doctors assigned to the General Hospital of Zone No. 1 Aguascalientes Delegation in 2021.
Material and methods: Observational, cross-sectional and analytical study. The sample is made up of 116 resident physicians who will answer the Maslach Burnout Inventory-Human Services Survey (MBI-HSS) questionnaire, which measures burnout, and the Postgraduate Hospital Educational Environment Measure (PHEEM), which measures the learning climate.
For the descriptive statistics in the qualitative variables, frequencies and percentages will be used, for the quantitative variables the distribution of the variables will be analyzed by Shapiro Wilks. To calculate the correlation between learning climate and Burnout syndrome, the Pearson correlation coefficient (r) will be used, if it is not parametric, the Spearman correlation coefficient will be used.
Resources and infrastructure: The research will have human resources, the main researcher and two associate researchers (thesis and co-advisor). Regarding the infrastructure, there will be computer equipment with the aforementioned statistical packages, to capture the survey and analysis. It is planned to develop this research project in a maximum of 6 months. Your account has consultants with experience in basic research.
Results: the average of the total items shows that the educational climate has important limitations that should be corrected to generate a favorable educational environment. Regarding burnout syndrome, 57% present high emotional exhaustion (n=63), 29% low EE (n=32) and 14% with medium EE (n=15), with respect to depersonalization, it is observed that 65% (n=68) present high PD, 33% with low PD (n=34) and 2% with medium PD (n=2) and finally with respect to the frequency of Personal Accomplishment it is observed that the 63% presented low PR (n=69), 24% with high PR (n=26) and 13% medium PR (n=15)
Conclusions: Burnout syndrome is negatively correlated with the learning climate, which promotes poor quality in teaching and inappropriately influences the development of medical residents and their work and academic activities, this should encourage improvements in educational programs. of each specialty so that it is reflected in quality training and in the care provided to patients.
Keywords: Burnout syndrome, learning climate, residence